Mijn verhaal


 

Hallo, ik ben Johan. Mensen die mij goed kennen omschrijven mij graag als een hands-on, gedreven en no-nonsense probleemoplosser. Als betrouwbare rots in de branding ben ik gepassioneerd door industriële en B2B-strategieën, marketing en verkoop.

Uiteraard heb ik eerst heel wat waters doorzwommen alvorens ik in februari 2014 mijn adviesbureau Ebucon boven de doopvont hield.

Mijn eerste ervaring: Vive la France

Tijdens mijn studies als handelsingenieur raakte ik gefascineerd door industriële producten en marketing, en ik besloot vervolgens om nog een bijkomende licentie te behalen in internationale marketing.

In afwachting van mijn legerdienst, toen nog verplicht, kreeg ik de kans om een eerste ervaring op te doen bij een chemisch bedrijf, dat mij vroeg om de verkooppromotie op te starten van een nieuwe herbicide voor Franse wijnboeren. Het werd een prachtige ervaring, waarbij ik nagenoeg alle wijnregio’s tussen Bordeaux en Lyon afreed om het nieuwe product te introduceren en te promoten. GPS en de mobiele telefoon moesten nog worden uitgevonden, het was dus soms wat zoeken en Minitel was mijn trouwe vriend.

Rubber en banden, boeiend en internationaal

Na mijn legerdienst werd ik marketingassistent bij de Japanse bandenfabrikant Bridgestone/Firestone. Eerste opdracht: de integratie van verscheidene nationale productcodificatiesystemen in één applicatie; ondersteund door een team van IT-specialisten. Dit ter voorbereiding van een ERP-implementatie.

Vervolgens ondersteunde ik op marketingvlak zowat alle productdivisies, om mij de laatste 2,5 jaar 100% toe te leggen op de divisie Landbouwbanden als Europees marketingmanager.

Ondertussen verhuisde ik zowaar ook van Limburg naar West-Vlaanderen om er te huwen met een lokale schone uit Sijsele.

De wondere wereld van metaalvezels

Na 7 jaar hield ik het voor bekeken bij Bridgestone en nam ik een nieuwe functie op bij de firma Bekaert Fibre Technologies, fabrikant van hoogtechnologische metaalvezels en dochter van de industriële draadfabrikant Bekaert uit Zwevegem.

Ik werd er zowaar de eerste marketingmanager pur sang in een degelijk West-Vlaams ingenieursnest; en werkte binnen mijn divisie hard mee aan de transitie van een productiegedreven naar een klantgericht bedrijf: ‘We moeten produceren wat de klant wil, en niet verkopen wat we kunnen maken’.

Marktonderzoeken, klantentevredenheidsenquêtes, beursdeelnames, verbeterde communicatie, businessplannen en strategieën waren mijn deel: samen met het dagelijks ‘aan de boom schudden’ bij collega's en oversten.

Hierna leidde ik onder meer twee innovatieprojecten, van ontwikkeling tot business development, om vervolgens gedurende 2,5 jaar een meer verkoopgerichte rol op te nemen als salesmanager voor Frankrijk en Benelux.

10 jaar ben ik er gebleven, ik heb er veel geleerd, veel gereisd en heel wat vrienden aan overgehouden, en ik draag Bekaert vandaag nog steeds een zeer warm hart toe.

De industriële KMO-wereld

Na 17 jaar actief te zijn voor multinationale bedrijven vond ik het tijd om een stap te zetten in de boeiende wereld van de vele KMO’s die ons land rijk is, en ik werd algemeen directeur van de rotatiegieter Boralit, een familiebedrijf te Aalter. Een andere wereld ging open, onder meer met kortere beslissingslijnen en   –termijnen, kleinere budgetten die dwingen om creatiever om te springen met de bestaande middelen, een eindverantwoordelijkheid en een familiale dimensie.

Het is hier dat ik besefte wat de toegevoegde waarde kan zijn van mijn jarenlange ervaring bij grote bedrijven, voor een kleinere onderneming.

Ik besloot ook om terug te keren naar de basis, weg van ingewikkelde modellen en theorieën, marketinggoeroes en Engelse managementtaal, met beide voeten op de grond, nuchter en afgestemd op de KMO. 

Ondertussen kriebelde het reeds een aantal jaren om zelf iets te starten en te ondernemen, en na 4,5 jaar besloot ik om de sprong te wagen.

Ebucon werd geboren

In februari 2014 werd Ebucon opgericht, om industriële KMO’s te laten groeien dankzij gedegen strategisch advies en een goede commerciële ondersteuning. De naam zou Eburon worden, verwijzend naar de dappersten der Galliërs die Julius Caesar versloegen. Deze naam bestond reeds als bedrijf, en ik paste lichtjes aan naar Ebucon.

Mijn eerste klant werd de firma Purotek, specialist in kleinschalige waterzuivering, en de trein was vertrokken.

Ik stel mezelf als doel om voor Vlaamse industriële KMO's dé referentie te worden op vlak van strategisch advies en commerciële ondersteuning, en dagelijks timmer ik verder aan deze weg.

Oprichting KMO Adviescentrum, online expertisecentrum voor ondernemers en starters

In december 2019 richtte ik het KMO Adviescentrum op, het online expertisecentrum voor ondernemers en starters. 

Het KMO Adviescentrum bestaat uit een team van door de wol geverfde ondernemers, met wie je online een afspraak kan maken voor een gedegen advies per telefoon of via livestream.

Strategie, commerciële ondersteuning, social media marketing, het webgebeuren, digitale automatisatie, mens en werk, non-verbale communicatie, financieel advies, effectief prospecteren, creatie en vormgeving, juridische kwesties, subsidies, facturen innen, voor elk van deze uitdagingen kan je bij ons terecht. En er komen er zeker nog bij.

Wil je mij beter leren kennen? Neem dan gerust contact op voor een verkennend gesprek.

Mij volgen? Schrijf je in op mijn nieuwsbrief!

Deze website gebruikt cookies.

Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Deze kan je weigeren indien je dit wenst. Ik accepteer deze cookies of ik weiger deze cookies of eerst even het cookiebeleid bekijken.